torsdag 29 april 2010

Marknadsför din hemsida på Internet - Checklista för sökmotoroptimering

Marknadsför du din hemsida på Internet? Vill du öka chansen att komma högt upp i sökmotorernas sökresultat? Då ska du sökmotoroptimera dina webbsidor. Här är en checklista på grunderna i sökmotoroptimering som alla marknadsförare bör kunna:

Meta-data

- Titlarna på alla webbsidorna ska vara unika, tydliga, innehålla sidans sökord och vara max 70 tecken långa.

- Beskrivningarna ska vara unika och vara max 140 tecken långa.

Sidornas URL

- Döp mappar och filnamn till logiska namn, gärna med nyckelord i sig.

- Använd bindestreck som ersättning för mellanslag.

- Håll filnamnen så korta och beskrivande som möjligt.

Rubriker

- Alla sidor ska ha en H1-tagg som beskriver sidans innehåll.

- H2-taggar ska användas till underrubriker.

Text och nyckelord

- Hitta rätt nyckelord 

- Texterna ska vara relevanta för nyckelorden.

- Varje webbsida ska vara optimerad för ett eller flera nyckelord.

- Nyckelorden ska finnas i innehållstexterna så nära sidans början som möjligt.

- “Spamma” inte texterna med nyckelorden utan låt de ingå naturligt.

- Använd fetstil på nyckelord där det passar.

Interna länkar

- Interna länkar ska peka på absoluta URL:er.

- Interna länkar ska ha beskrivande text för sidan de länkar till.

- Använd attributet rel="nofollow" på t ex loginsidor och andra som sidor som inte behöver "länkkraft".

- Länka till alla viktiga undersidor från hemsidan.

Externa länkar

- Externa länkar ska leda till för webbsidan relevanta sidor. Marknadsför du barnkläder så är det inte relevant att länka till en sida om bilar såvida du inte skriver ett textstycke som handlar just om barnkläder i relation till bilar.

- Alla externa länkar ska fungera.

Bilder

- Alla bilder ska ha alt-taggar som beskriver bilden, gärna med nyckelord.

- Bildernas filnamn ska innehålla ett nyckelord som beskriver bilden.

Kopior, duplicate content

- Det ska bara finnas unika sidor på webbplatsen. Använd annars attributet "canonical" på kopiorna:
<link rel="canonical" href="http://www.din-domän.se/originalsidan.htm"/>

- Kontrollera att antingen www. används eller utan www. Man kan ändra www-adressen med en htaccess-fil eller i Googles Verktyg för webbansvariga.

- Gör en redirect på hemsidan (ex index.htm) till http://www.din-domän.se.

Sitemap/webbplatskarta

- Skapa en sitemap i XML-format och anmäl till sökmotorerna. Använd t ex Googles Verktyg för webbansvariga för att anmäla din sitemap till Google.

- Skapa en sitemap i HTML-format anpassad för besökarna.

Robots.txt

- Skapa en robots.txt-fil om delar av webbplatsen inte ska genomsökas och indexeras av sökmotorerna. Läs mitt tidigare inlägg hur man blockerar innehåll på en webbplats med robots.txt

Registrera hemsidan

Om hemsidan är helt ny och inte finns indexerad i sökmotorerna kan man registrera den för att ev påskynda indexeringen. Registrera den även i de största katalogerna men undvik kataloger och register som inte verkar seriösa samt rena länkkataloger utan textinnehåll.

Exempel

- http://www.google.com/intl/sv/add_url.html

- http://www.google.com/addurl.html

- http://se.docs.yahoo.com/info/include.html

- http://www.bing.com/webmaster/SubmitSitePage.aspx

- http://infoo.se/

- http://www.dmoz.org/

Analyser och statistik

- Installera Google Analytics

- Installera Googles Verktyg för webbansvariga

Mer information

Google om sitemaps / webbplatskartor

Google om metataggar

Google Center för webbansvariga

Google Verktyg för webbansvariga

Inga kommentarer: