lördag 28 juni 2008

Byta namn på flera filer samtidigt

Ibland vill man att vissa filer, t ex foton tagna en viss månad och år, ska ha vissa namn, t ex en nummerserie. Men att byta namn på kanske 100-tals filer, en i taget, är inte så kul. En lösning är gratis-programmet ReNamer. Med ReNamer kan man enkelt byta namn på flera filer samtidigt. Det är enkelt att använda och har flera bra funktioner: man lägger till olika regler (Rules) där man t ex kan byta ut eller ta bort delar av filnamnen, byta filändelser, byta till versaler eller gemener och även använda avancerade RegEx-funktioner.

Ladda hem ReNamer

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min kommentar har iofs. inget med det här inlägget att göra men jag postar här i alla fall.
Vill bara tacka för en ytterst trevlig källa. Passar perfekt för en CSS-noob som mig. Keep up the good work!

Liza sa...

Tack för feedback:)

Anonym sa...

Hej Liza mfl

Jag hade problem med att filer har fel filändelse. I mitt fall video filer från en JVC video kamera som döper filerna till .MOD trots att det är en MPG fil och borde hela .MGP
Detta gör att flera program inte vill öppna filen då den inte vet vad .MOD är.

Lösningen är följande:

1. öppna komandotolken genom att skriva "cmd" i kör program

2. gå till rätt katalog med "cd.." (bakåt) och "cd katalognamn"

3. skriv "ren *.MOD *.MGP"
Detta ändra filändelse på alla filer med ändelsen MOD till filändelsen MPG

Funkar för alla filändelser.


vänliga hälsningar Andreas
http://www.mountainguide.se