onsdag 10 oktober 2007

Gör enkelt backup på din databas

Att göra backup regelbundet på sin hemsida och databasen som ligger bakom rekommenderar jag starkt. Det finns inget värre än att bli av med månaders, kanske års hårt arbete.

Hur man gör backup av en MySQL-databas via phpMyAdmin
  1. Klicka på Exportera
  2. Markera databasen i rutan Exportera
  3. Välj SQL strax under
  4. Kryssa i:
    - Struktur
    - Lägg till AUTO_INCREMENT-värde
    - Använd bakåtcitat runt tabell- och fältnamn
    - Data
    - Använd hexadecimalt för binära fält
    - Export-typ ska vara INSERT
  5. Kryssa i Spara som fil och klicka på Kör för att ladda hem databasfilen.
Så, nu kan du sova bättre om nätterna!

Återställa en backup i phpMyAdmin
  1. Klicka på SQL överst i vänster-menyn
  2. Klicka på Importera filer
  3. Bläddra fram din backup-fil
  4. Klicka på Kör för att ladda in din databasfil.

5 kommentarer:

Skargren Family sa...

Tack för tipset. Vore kul att ha lite mer koll på allt. Så förklara gärna alla valen på exportsidan... "Lägg till auto-increment värde" - då lägger den till ett extra sådant eller vad? De flesta tabeller har väl redan ett sådant indexvärde eller?

Hur gör man åtskillnad mellan att exportera en databas som skapas på nytt vid import och bara exportera innehållet i databasen?

Liza sa...

Hej Urban!

"Lägg till auto-increment värde" innebär att eventuella auto-increment-värden inkluderas i tabellstrukturen så att räknaren fortsätter på rätt nummer.

Det är vanligt att tabeller har autoincrement men det är inte nödvändigt. Det används för att automatisera tilldelning av unika värden.


Du kan exportera strukturen, datan eller både och. Klickar du i "Struktur" så får du med kod för att skapa en ny tabell medan "Data" är just bara datan i tabellen.


Förklaringar till alla valen finns på phpMyAdmins officiella hemsida (på engelska).

Skargren Family sa...

Hej och tack.
En annan fråga - jag ska importera mina tabeller men får bara ett meddelande om att filen saknar namn eller är för stor.
Så jag försöker i terminalfönstret att gå in på mysql och därifrån importera tabellerna. Jag använder XAMPP. Vet du nån bra tutorial för att hantera databaser och tabeller i terminalfönstret? (Mac OS/X)

Liza sa...

Jag kan tänka mig att det är filen som är för stor. Prova att exportera tabellen i flera delar (filer) istället så borde det gå. Exportera först strukturen och sedan datan uppdelad.

Jag arbetar i princip bara i phpMyAdmin för det är mycket enklare så något tips på tutorials har jag tyvärr inte. Sök på Google!

Lycka till!

Anonym sa...

Tack precis vad jag behövde!!