fredag 14 september 2007

Rund ram runt bild i Photoshop

Vill man ha en rund ram runt t ex ett fotografi så fixar man det lätt i Photoshop.

Öppna bilden i Photoshop.

Skapa ett nytt lager.

Välj verktyget "Avrundad rektangel" (U) och ställ in radien på hörnorna. Rita sedan upp rektangeln till önskad storlek i det nya lagret.

Klicka på lagret med rektangeln i lagerpaletten samtidigt som du håller ner Ctrl. Nu markeras rektangeln.

Dölj lagret med rektangeln (men behåll markeringen).

Klicka på lagret med bilden.

Välj i menyn Lager -> Lägg till lagermask -> Visa markering. Tadaaa! Du har fått en snygg ram runt din bild!

Om du vill flytta bilden eller ramen var för sig så klicka bort länksymbolen i lagret. Sedan är det bara att flytta bilden eller ramen genom att klicka på respektive bild i lagerpaletten.

Tillägg: För att lägga till en lagermask kan man också klicka på en symbol som ligger längst ner i lagerpaletten. Se bilden:


5 kommentarer:

Helén sa...

Hej,

Hur döljer jag lagret?
När jag tittar i meny lager så finns inte lägg till lagermask hur gör jag då?

Mvh Helén

Liza sa...

Hej Helén! Du kan också lägga till en lagermask genom att klicka på en symbol nederst i lagerpaletten.

Jag lägger till en bild i inlägget så du kan se vilken jag menar.

Liza sa...

För att dölja ett lager så klickar du på ögat bredvid det i lagerpaletten.

Helén sa...

Tack för att du hjälper mig. Tyvärr har jag inte den symbolen nederst i lagret. Är det någon inställning som måste göras??

MVH Helén

Liza sa...

Hmmm, jag vet faktiskt inte varför symbolen inte finns hos dig. Verkar konstigt. Är det lagerpaletten du tittar i? Den får du fram via menyn: Fönster -> Lager. Hoppas du får rätt på det!