torsdag 13 september 2007

Sökmotoroptimering = marknadsföring av din hemsida

Sökmotoroptimering är ett viktigt verktyg i varje företags marknadsföringsstrategi. Sökmotoroptimering går ut på att få så höga placeringar som möjligt i sökmotorernas listor vid sökning på för din hemsida relevanta sökord och därigenom driva relevant trafik till din hemsida.

Uppdatera ofta din hemsida
Sökmotorerna lägger märke till hur ofta din hemsida uppdateras och tar hänsyn till detta vid placeringen i sina listor.

Länkstrategi
En välgenomtänkt länkstrategi gör att du syns bättre i sökmotorerna. Det innebär relevanta länkar till och från din hemsida. Sökmotorerna lägger stor vikt vid hur många andra hemsidor i deras index som länkar till din sida. Det är viktigt att dessa länkar är relevanta, d v s hemsidorna som länkar till din hemsida ska ha hög sidrankning, på engelska pagerank, samt ha liknande eller relaterat innehåll. Dessutom ska länkarna innehålla för din sida viktiga nyckelord i länktexten. Utgående länkar ska också vara relevanta; d v s innehålla relevanta nyckelord i länktexten och ta besökaren till sidor med innehåll som relaterar till innehållet på din sida.

Etisk sökmotoroptimering
Sökmotorerna strävar efter att leverera de mest relevanta resultaten åt den som söker, vilket givetvis även gynnar dig, eftersom du då får relevant trafik till din hemsida. Det finns därmed ingen mening att genom oetiska metoder driva trafik till din webbplats. Läs Googles riktlinjer för korrekt och etisk sökmotoroptimering. En seriös sökmotoroptimerare tar avstånd ifrån oetiska optimeringsmetoder som dessutom kan få din hemsida utesluten från sökmotorernas index, metoder som t ex länkfarmar, dolda länkar, annat osynligt innehåll på hemsidan, för hög frekvens av nyckelord, länkning mellan hemsidor som inte har något gemensamt med varandra. Läs mer på Googles hemsida om oetisk sökmotoroptimering.

Inga kommentarer: