söndag 5 juli 2009

Förbereda film för hemsida

Du har filmat lite och vill nu lägga in videon på din hemsida. Hur gör man? Jag har testat med några olika program.

För det första så vill jag dela upp filmen i mindre delar och kanske även förbättra bilden visuellt. Jag använder då Virtual Dub, ett gratisprogram för att editera främst AVI-filer. Programmet kan öppna flera olika sorters filmformat och sparar sedan i .avi. Ett annat gratisalternativ är Avidemux. Jag tycker bättre om Virtual Dubs filter så jag väljer den. Givetvis kan man även använda t ex Adobe Premiere tillsammans med Adobe After Effects eller något annat mer avancerat videoredigeringsprogram men fördelen med Virtual Dub är att det går snabbt att arbeta med (+ att det är gratis).

För mörk film
Filtret Levels är mycket användbart om man har fått för mörka filmer. Välj i menyn Video -> Filters -> Add -> Levels. Dra i reglagen tills du är nöjd (klicka på knappen preview).

Beskära filmen
Vill man beskära filmen väljer man filtret null transform. En knapp dyker då upp som heter Cropping... och man kan beskära filmen hur man vill.

Förminska filmen
För att förminska filmen så väljer man filtret Resize.

Klippa i filmen
Vill man klippa bort delar av filmen kan man även göra det i Virtual Dub. Ställ markören på tidslinjen där du vill klippa och klicka på någon av de två svarta liggande "flaggorna" (start och stopp). Klipp sedan bort den markerade biten genom att trycka Del.

När jag känner mig klar så kollar jag inställningarna: I menyn Video -> Full processing mode och Audio -> Direct stream copy (för att originalljudet ska behållas). Sedan väljer jag File -> Save as AVI

När jag är klar i Virtual Dub så öppnar jag programmet Adobe Media Encoder. Här väljer jag Add... och letar upp min film. Sen dubbelklickar jag på länken i filmen under Preset. I rutorna till höger låter jag Custom vara valt i Preset (rutan Export settings). I fliken format nedanför kontrollerar jag att FLV är valt. Jag ändrar Audio bitrate till 96, sänker Video bitrate och sätter Video quality till best.

Man kan även ändra storlek, beskära och klippa i filmen i Adobe Media Encoder. För att ändra storlek så klickar jag på fliken Video och klickar i Resize Video (under Basic Video Settings). Här skriver jag in mina mått jag vill ha på filmen. I den vänstra halvan av programmet kan man beskära bilden och även klippa i början och slutet av filmen. För att klippa så dra i trianglarna på tidslinjen.

När du är klar klickar du på OK och sedan Start Queue

För att göra klart filmen och spara den i Flash-format kan man även använda t ex Avidemux. Öppna AVI-filen och välj i menyn Auto -> Flash Video och sedan File -> Save -> Save video... Skriv in filnamnet och sluta med ändelsen .flv.

Virtual Dub

Avidemux

Läs om hur man publicerar filmen på nätet i ett av mina tidigare inlägg

Läs om hur du konverterar en DVD-film till avi-format

3 kommentarer:

BosseWeb sa...

Hej, Liza!
Jag gilar din sajt. Är det OK att jag lånar lite programtips från dej.
Givetvis anger jag dina inlägg som källa.

Liza sa...

Tack vad kul! Javisst får du det!

BosseWeb sa...

Tackar, tackar!