Nyckelorden ska vara relevanta både för din målgrupp och din hemsida. Fundera på vilka ord som användarna skulle söka på för att hitta din hemsida.
Antal ord som används i sökningar varierar från olika länder. I England används två eller tre ord, i Sverige används ett eller två ord i 80% av sökningarna.
Kolla vilka nyckelord konkurrenterna använder.
Använd synonymordlistor, t ex www.synonymer.se eller Microsoft Word.
Ta med felstavningar.
De vanligaste sökorden
Det vanligaste folk söker på är kändisnamn och porr/sex/erotik. Sedan kommer geografiska benämningar där Stockholm ligger i topp (källa: Eniro). Utnyttja detta genom att koppla geografiska benämningar och adjektiv till dyra sökord.
Om du är kund hos Google Adwords har du tillgång till ett sökordsverktyg som kan ge förslag på sökfraser som kombinerar ditt sökord med andra ord.
Ju mer specifik eller avgränsad en sökning är desto troligare är att den som söker är närmare ett avslut.
Kolla nyckelordsdensiteten med t ex tilläggsprogrammet Searchstatus till Mozilla Firefox. Kolla även nyckelordsdensiteten på en konkurrents hemsida. Även tilläggsprogrammet Webdeveloper toolbar finns bra funktioner för att analysera högrankade sajter.
onsdag 4 februari 2009
Hitta rätt nyckelord - keyword
Etiketter:
sökmotoroptimering
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar