fredag 30 januari 2009

Open source program som liknar Dreamweaver

Jag är på jakt efter ett gratis alternativ - open source program som kan ersätta Dreamweaver. Hittills har jag hittat och testat två olika, Aptana studio och NVU. Tyvärr gillade jag inget av dem vilket kan bero på att jag inte gett dem tillräckligt med tid.

Aptana studio Pro test i 30 dgr

För att få stöd för PHP var jag tvungen att installera en PHP-modul vilket var ganska lätt:

Help -> Open My Aptana
Klicka på Plugins till höger och välj PHP

Men, jag väljer bort detta program för att:
PHP-filer kan inte visas i WYSWIG-läge.
Svenska å ä ö totalförstördes.
Tar lång tid att starta (jämfört med Dreamweaver)
Snurrigt – jag vill att det ska gå snabbt och lätt att sätta sig in i hur programmet fungerar.
Jag gillar inte att både remote filer och lokala filer ligger i samma fönster - risk för ihopblandning...

NVU
Programmet startar snabbt

Jag väljer bort detta för att:
Ej snygg kodfärning (php) - ologisk färgning av kod
Ingen snygg WYSWIG - viss kod syns...
Den ändrar i min kod

Inga kommentarer: